Een digitaal leerplatform als helpende hand

Elke leerling persoonlijk begeleiden op zijn niveau zonder dat jij je als leerkracht in 1000 bochten moet wringen, hoe pak je dat aan? Met een digitaal leerplatform, waar je leerlingen oefeningen op maat kunnen maken en persoonlijke feedback en tips op die oefeningen krijgen. En jij dus de helpende hand in je klas krijgt die je verdient. Waarop moet je letten bij je keuze? En wat kan zo’n digitaal platform voor jou als leerkracht betekenen?

25 leerlingen persoonlijk begeleiden!?

We weten allemaal dat het belangrijk is dat kinderen op hun eigen niveau kunnen werken met aangepaste leerstof als dat nodig is – een niveau dat niet per sé overeenkomt met de leeftijdsgenoten op de schoolbanken naast hen. En dat alles met zoveel mogelijk persoonlijke feedback, begeleiding en ook nog enkele aanmoedigingen als het even kan.

Makkelijker gezegd dan gedaan in een klas met 25 kinderen waar je als leerkracht alleen vooraan staat, natuurlijk. Om niet te zeggen: nagenoeg onmogelijk. Dus roep je maar beter hulp in, toch? En dat is waar een digitaal leerplatform ten tonele verschijnt. Eentje dat de leerling sterker gepersonaliseerd laat leren en tegelijkertijd de leerkracht extra tijd en ruimte bezorgt. Hoe? Dat leggen we even uit!

Waarop moeten je letten bij een digitaal platform?

Met zo’n digitaal leerplatform kan je je leerlingen oefeningen op maat aanbieden. Elke leerling van eenzelfde klas krijgt zo oefeningen op zijn niveau. Extra of eenvoudigere oefeningen bij een leerstofonderdeel dat minder vlot gaat, moeilijkere oefeningen bij een leerstofonderdeel dat de leerling al beter onder de knie heeft. “Goed oefenmateriaal is per definitie adaptief”, aldus Chris Pateet van uitgeverij Van In.

“Naarmate een leerling bijvoorbeeld vordert in een oefening, moet het niveau van de items die het digitale platform hen voorschotelt, veranderen. Als het goed gaat, biedt het dan systeem moeilijkere opdrachten aan. Gaat het minder goed, dan zet het platform een stapje terug en krijgt de leerling eenvoudige oefeningen te zien. Het spreekt voor zich dat er dus enorm veel opdrachten in het leerplatform aanwezig moeten zijn. Niet enkel de opdrachten die in eerste instantie worden aangeboden, ook de remediërende en verrijkende oefeningen. Op die manier krijgt de leerling de kans om erg uitgebreid te oefenen rond eenzelfde onderwerp of onderdeel.”

Omdat feedback erg nuttig en stimulerend is voor het leerproces bij leerlingen, mag dat bij zo’n leerplatform ook niet ontbreken. “In Bingel krijgen ze die bij hun oefeningen bijvoorbeeld van een avatar – een soort persoonlijke begeleider in de vorm van een leuk figuurtje die hen doorheen de opdrachten loodst. Hij beloont je met een ‘Goed bezig!’ of geeft je tips, een instructiefilmpje met extra uitleg én een herkansing als het wat minder vlot.”

Een digitaal leerplatform als helpende hand

Dat gepersonaliseerde leren via een digitaal leerplatform kan als huiswerk maar evengoed in de klas zelf. Waarom laat je de leerlingen bijvoorbeeld niet eens een oefening op een leerplatform maken in de klas? Zij zijn tien minuten zelfstandig bezig, jij wint tijd én kan achteraf makkelijk via het dashboard raadplegen hoe de kinderen het ervan af hebben gebracht.

“Op die korte tijd hebben ze op een zinvolle manier geoefend, op hun eigen niveau, hebben ze onmiddellijk feedback gekregen en eventueel nog een tip of een instructiefilmpje bekeken”, aldus Pateet. “Eigenlijk heb je als leerkracht op dat moment extra helpende handen in de klas.”

Bij sommige van die leerplatformen kan je toetsresultaten invoeren, en krijg je per leerling een kant-en-klaar differentiatievoorstel met remediërende of verrijkende oefeningen. “Bij Bingel is dat het geval. Dat neemt heel wat werk weg uit de handen van leerkrachten. Op die manier kan zo’n digitaal platform heel snel een grote meerwaarde vormen voor jou als leerkracht.”

Beluister het volledige gesprek met Chris

Het is eens iets anders…

Een ander groot voordeel van het digitale leerplatform is natuurlijk dat het eens iets anders is dan de ‘normale’ les. Gevolg? De leerlingen blijven langer gemotiveerd en oefenen zonder probleem de leerstof in. En daar kunnen we alleen maar achterstaan.

Wil je nog meer te weten komen over hoe zo’n digitaal leerplatform als Bingel jou in de klas kan versterken, en de leerwinst van jouw leerlingen nog meer kan verhogen?

Scroll naar top