Het belang van blijven lezen

Het belang van blijven lezen

Blijven lezen tijdens de zomervakantie is natuurlijk heel erg belangrijk om een terugval in technische leesvaardigheid te voorkomen. Goed lezen is immers superbelangrijk. Je krijgt er een grotere woordenschat door en het helpt je ook in andere schoolvakken stevig vooruit.

Maar dat is natuurlijk niet het enige! Lezen is ook gewoon heel erg leuk. Door te lezen beleef je allerlei avonturen en leer je de wereld rondom je beter kennen.

Hoe het lezen stimuleren via de 10 ‘lezersmagjes’?

1. Als lezer lees ik WAT ik wil.

Dat je leest is belangrijker dan wat je leest. Niet alle kinderen hebben dezelfde interesses. Sommige kinderen lezen graag fictie, andere kinderen zijn dan weer super geïnteresseerd in bv. dieren of andere non-fictie onderwerpen.

Er zijn kinderen die graag strips lezen en er zijn kinderen die letterlijk ALLES lezen. Blijf kinderen stimuleren om te lezen en ondersteun hen in de leeskeuzes die ze maken.

2. Als lezer mag ik lezen WAAR ik wil.

Zoek een plekje uit waar het comfortabel lezen is. Dat kan, zeker tijdens de zomervakantie, zomaar overal zijn. In een hangmat tussen de bomen, aan de rand van het zwembad, in een zelfgemaakt tentje in je woonkamer, in een zandkuiltje op het strand …

Dat je leest, is belangrijker dan waar je leest.

3. Als lezer mag ik kiezen VOOR WIE en MET WIE ik lees.

Alleen lezen is leuk, maar samen lezen is natuurlijk nog veel leuker. Is er een jongere broer of zus of zijn er huisdieren, dan is er niets leukers dan voor hen voor te lezen.

Als ouder voorlezen aan kinderen die al (goed) kunnen lezen, is ook een goed idee. Zij vinden het ook fijn om eens gewoon te luisteren naar een goed verhaal. Je kunt ook samen lezen, elk om beurt een stukje. Reken maar dat ze gemotiveerd zijn om goed te lezen.

Herhalen werkt in het onderwijs, en laat dat nu net één van de kernfuncties van Bingel zijn. Het vele herhalen in de digitale oefenreeksen zorgt ervoor dat kinderen beter bijleren: zo maken ze 3% minder fouten als ze een oefenreeks over hetzelfde onderwerp een tweede keer maken en stijgt het gemiddelde resultaat tot 96% na een vierde sessie. Herhalen zorgt dus voor een duurzame leerwinst. Bovendien krijgen leerlingen dankzij het uitgebreide oefenaanbod met meer dan 13.000 unieke oefenreeksen zelden dezelfde oefeningen aangeboden. 

Om de leerwinst te verhogen, is het belangrijk om snel terug te koppelen over gemaakte oefeningen. In Bingel is feedback automatisch ingebouwd en krijgt de leerling bij een fout antwoord onmiddellijk feedback en tips. Bovendien biedt Bingel de mogelijkheid om je leerlingen een digitaal schouderklopje te geven in de vorm van een boodschap, een beloningssticker of extra pingping.

In elke oefenreeks in Bingel zijn er oefeningen op drie niveaus. Bingel kiest automatisch het juiste niveau voor elke leerling. Als een leerling moeite heeft met de leerstof, zet Bingel automatisch een stapje terug. Geeft de leerling meerdere juiste antwoorden, dan schroeft Bingel de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op. Zo zorgt Bingel voor een maximale leerwinst.

In de differentiatiemodule van Bingel vind je alle materialen om te remediëren en verrijken, zowel tijdens de les als na de toets, en zowel op papier als op Bingel. Geef je de toetsresultaten in Bingel in, dan krijg je zelfs voor elke leerling een kant-en-klaar differentiatievoorstel. Het aangepaste materiaal op maat van de leerling zorgt ervoor dat leerlingen gemotiveerd bijleren en dat de leerstof optimaal wordt opgenomen.

De instructiefilmpjes in Bingel helpen de leerlingen om verschillende onderwerpen snel en eenvoudig op te frissen. Je kiest zelf hoe je ze inzet:

  • als introductie of pre-instructie (flipping the classroom): de leerling bekijkt het filmpje waarover de les zal gaan en start zelfstandig met de inoefening of verwerking, 
  • als verlengde instructie tijdens de les: klassikaal, in een beperkte groep en/of individueel,
  • na de les, ter voorbereiding van een toets,
  • als extra ondersteuning bij een huistaak, of bij het afstandsleren.

De leerlingen – én ouders – kunnen de filmpjes ook zelfstandig bekijken op het eiland.

In recent onderzoek geven 9 op de 10 leerlingen aan dat ze graag oefenen op Bingel. Hun motivatie: de speelse insteek en het verdienen van pingping om spelletjes te spelen of hun avatar te personaliseren. Op die manier blijven leerlingen langer gemotiveerd om de leerstof in te oefenen. Weetje: leerlingen wijzigen gemiddeld meer dan één keer per dag hun avatar. Leuk, toch?

4. Als lezer mag ik even VERDWALEN in mijn boek.

Je mag je verliezen in een verhaal. Soms is het zo spannend of meeslepend dat je je boek niet kán wegleggen. Je moet gewoonweg weten hoe het verhaal eindigt. Dat is het leuke aan lezen: dat je zo meegezogen wordt in een verhaal alsof je het zelf beleeft.

Kinderen die lezen gaan op stap in de wereld en beleven via hun boeken allerlei leuke avonturen.

5. Als lezer mag ik mijn GEVOELENS tonen.

Natuurlijk mag je laten zien wat een boek met je doet. Praten over boeken is ook heel fijn. Zo krijg je van die boekenpraatjes zin om een boek te lezen waarover je hoorde vertellen. Anderen krijgen misschien zin om jouw boek te lezen.

Praten over boeken die je gelezen hebt, werkt aanstekelijk. En er is niets beter dan het ‘leesvirus’ te verspreiden.

6. Als lezer mag ik kiezen om NIET te lezen.

“Nu even niet!” Natuurlijk mag je dat zeggen. Er zijn nog zoveel leuke dingen om te doen. Buiten spelen, met de hond gaan wandelen … noem maar op. Maar weet dat er een boek op je ligt te wachten voor het moment dat je er weer zin in hebt.

7. Als lezer mag ik STOPPEN met lezen wanneer ik wil.

Bevalt het boek dat je gekozen hebt, je niet? Natuurlijk mag je dan stoppen met lezen. Soms kies je het -voor jou- foute boek. Maar niet getreurd. Er zijn nog zóveel andere boeken dat er zeker nog een hele hoop zijn die je wel fijn zult vinden.

Bekijk de cover, lees de achterflap, zoek eventueel via het internet wat info over het boek en de auteur … en waag de sprong.

8. Als lezer mag ik een PERSONAGE uit mijn boek worden.

Misschien ben je wel een extreme fan van een personage uit je boek. Niets houdt je tegen om het verhaal na te spelen en je in het middelpunt van de actie te plaatsen. 

Een boek wakkert je fantasie aan en helpt je om creatief te zijn. En als je er echt in gelooft, lukt ook dat toveren ooit wel een keer 😉.

9. Als lezer mag ik een boek HERLEZEN.

Soms word je verliefd op een boek en wil je het verhaal opnieuw en opnieuw beleven. Natuurlijk mag dat. Elke keer je het boek leest, ontdek je wellicht wel weer iets nieuws dat je vorige keer niet opmerkte.

Een leuk beschrijvend detail, een gedachtegang van één van de personages, een nevenverhaal dat plots meer betekenis krijgt … Een boek herlezen is nooit helemaal hetzelfde.

10. Als lezer mag ik een boek DELEN met een vriend

Delen is vermenigvuldigen! Rare uitspraak misschien, maar in dit geval klopt het wel. Als je een boek deelt, verdubbelt het leesplezier. Wissel leestips uit met je vrienden, vertel over leuke boeken die je gelezen hebt en luister naar verhalen die zij gelezen hebben.

Zo heb je snel weer een lijstje ‘leuk om te lezen boeken’ samengesteld. Of duik samen in één boek. Lees er knus samen in en verlies je samen in het spannende avontuur.

Nog meer tips en suggesties om het lezen te stimuleren vind je via: Zomerlezenkids.com/leestips

Heb je hulp nodig bij het zoeken van een goed boek? Boekenzoeker.be

Daar kan je aan de hand van allerlei criteria zoeken naar het boek dat jou past. En je kunt meteen nakijken of dat in jouw bibliotheek aanwezig is. Check wel nog even of het niet door een andere lezer is uitgeleend.

Bibliotheken hebben bovendien tijdens de zomervakantie ook allerlei initiatieven om het lezen bij kinderen te bevorderen. Spring er even binnen en kijk wat jouw plaatselijke bibliotheek tijdens de zomervakantie organiseert.

TIP!

Voor beginnende lezers (leerjaar 1 en 2) hebben we via de website www.bibbox.be/zomervakantie ook een gratis digitaal leesaanbod. Je vindt er bladerboeken van een selectie boekjes van onze Vlaamse jeugdauteurs die voor de BiB-BoX geschreven hebben.

Vind je de poster leuk? Download hem hier, druk hem af en hang hem in je favoriete leeshoekje.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Reageer hier en beschrijf in een dichterlijke lijn, hoe gezellig het in jouw klasje wel kan zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top