Leerkracht 6e leerjaar
En action in 5 minuten
Vertrouwd
De fundamenten die Éventail-junior Bien sûr en Éventail-junior 2000 uniek, geliefd én sterk maken, blijven behouden:
- een sterke structuur, wat goed is voor àlle leerlingen en hun leerkrachten;
- de zeer grondige didactische opbouw met de uitgekiende herhalingssystematiek;
- de blijvende aandacht voor lezen, luisteren en schrijven, vaardigheden waar leerlingen volgens de peilingstoets Frans basisonderwijs (mei 2008) al schitterende resultaten behalen.
Anders
- maximale ondersteuning van gespreksvaardigheden
- unieke differentiatiematerialen
- motiverende speelse elementen
- online oefenen, zowel thuis als in de klas
- naadloze aansluiting bij het secundair onderwijs
Een haalbare jaarplanning
En action 6 telt 16 unités en 4 révisions die over het schooljaar gespreid worden. Reken op ongeveer 5 lestijden (1,5 week) per blok, inclusief evaluatie.
De materialen zijn zo opgesteld dat je als leerkracht de vrijheid hebt om de lessen in blokken van 25 of 50 minuten te geven.
De jaarwerkplannen voor het schooljaar zijn beschikbaar via het leerkrachtengedeelte van bingel.
De aanpak van een unité
Leerlingenboek
Elke unité volgt een duidelijke structuur:
Doelgerichte inleiding | wordt bij het begin van de les benadrukt (ik kan…) |
Communicatieve basistekst | korte tekst introduceert nieuwe woorden en structuren |
“Je comprends” | nieuwe woordenschat steeds in groene kaders en grammaticaschema’s in gele kaders |
“Nous chantons” | geeft de teksten weer van de korte motiverende liedjes |
“J’explore” | boeiende authentieke documenten waarbij leerlingen strategieën leren om met ongekende elementen om te gaan |
“Mon prof dit” | een korte lijst met veelgebruikte instructies en zinnen die je als leerkracht in de Franse les kunt gebruiken |
De aanpak van een unité
Werkschrift
In het werkschrift worden vaardigheden en kennis verder ingeoefend en geautomatiseerd.
Systematische inoefening | van nieuwe woorden en structuren |
Tweetalige instructies | om het gebruik van Frans in de klas te stimuleren |
Niveau- en tempodifferentiatie | leerlingen die vooroplopen kunnen de b-en eventuele c-oefeningen maken |
“J’explore” | om de authentieke documenten in het leerlingenboek te begrijpen op een speelse manier |
Een spel | als afsluiter van de unité |
De aanpak van een révision
De révisions (de herhalingslessen) in het leerlingenboek vertrekken van een portfolioaanpak.
Een portfolio:
- toont leerlingen en ouders stap voor stap de vorderingen in het Frans
- geeft aan wat de leerlingen moeten kunnen en kennen in het Frans
- helpt leerlingen en ouders bij het leren leren
En action - materialenoverzicht
Voor elke leerling
Werkschrift 6
In het werkschrift worden vaardigheden en kennis verder ingeoefend en geautomatiseerd.
Systematische inoefening | van nieuwe woorden en structuren |
Tweetalige instructies | om het gebruik van Frans in de klas te stimuleren |
Niveau- en tempodifferentiatie | leerlingen die vooroplopen kunnen de b-en eventuele c-oefeningen maken |
“J’explore” | om de authentieke documenten in het leerlingenboek te begrijpen op een speelse manier |
Een spel | als afsluiter van de unité |
Leerlingenboek 6
Elke unité volgt een duidelijke structuur:
Doelgerichte inleiding | wordt bij het begin van de les benadrukt (ik kan…) |
Communicatieve basistekst | korte tekst introduceert nieuwe woorden en structuren |
“Je comprends” | nieuwe woordenschat steeds in groene kaders en grammaticaschema’s in gele kaders |
“Nous chantons” | geeft de teksten weer van de korte motiverende liedjes |
“J’explore” | boeiende authentieke documenten waarbij leerlingen strategieën leren om met ongekende elementen om te gaan |
“Mon prof dit” | een korte lijst met veelgebruikte instructies en zinnen die je als leerkracht in de Franse les kunt gebruiken |
Voor de klas
Cd's met chansons 6
Dit zijn twee cd’s met twintig chansons (waarvan 16 speciaal voor de methode getoonzet door Philippe Laloy en ingezongen door Bénédicte Chabot en Valéry Bendjilali en 4 authentieke).
Deze korte en vlot meezingbare chansons koppelen muzikaliteit en motivatie aan het inslijpen van nieuwe woorden en structuren.
Van de 16 chansons door Philippe Laloy is ook een semi-instrumentale versie voorzien.
Cd's met luisteractiviteiten 6
Deze drie cd’s bevatten alle tekstmateriaal bij En action: basisteksten, woordenschatlijsten, grammaticaschema’s, gerichte luisteroefeningen, klasinstructies en opgaven voor luistertoetsen.
Flitskaarten 6
De flitskaarten bevatten alle woorden en structuren die de leerlingen in een leerjaar actief moeten kennen. Ze bieden heel wat differentiatiemogelijkheden. Je kunt ze gebruiken bij:
- het klassikaal inoefenen en automatiseren;
- de aanbreng van de woordenschat, als tussendoortje, aan de klaswand …
Spel- en differentiatiekoffer
Naast de differentiatie binnen het werkschrift, bingel.be en de flitskaarten biedt de methode ook een spel- en differentiatiekoffer.
De spel- en differentiatiekoffer bevat kant-en klaar materiaal:
- voor hoeken- of contractwerk;
- om gespreksvaardigheden te oefenen;
- om het “leren leren” te stimuleren.
In de spel- en differentiatiekoffer vind je onder meer:
- een bingospel;
- een bordspel bij elke révision;
- een dominospel bij verschillende unités;
- een kwartetspel;
- een spel in verband met de weg vragen en tonen;
- een spel met aanpasbare dobbelstenen bij verschillende unités;
- een werkwoordspel bij verschillende unités;
- kopieerbladen met individuele woord- en werkwoordkaarten (zie Downloads);
- een bijkomende verwerkingsopdracht en partituur bij elk chanson.
Wandplaten 6
De wandplaten bevatten naast een aantal grammaticale schema’s ook een kaart van Frankrijk. Je kunt de wandplaten in combinatie met de flitskaarten gebruiken om in de klas een “Franse hoek” in te richten, waar de leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen om te leren en te oefenen. |
Bordboek Plus 6
Met het Bordboek Plus kun je alle noodzakelijke materialen van En action projecteren op een digitaal schoolbord. Het schoolbord wordt meer dan ooit een visuele, inhoudelijke en aandachttrekkende leidraad tijdens je lessen.
Je beschikt over een massa extra mogelijkheden in vergelijking met het klassieke bord en krijtje. Het methodemateriaal wordt klassikaal getoond, multimediafragmenten zorgen ervoor dat de kinderen de leerinhouden sneller en beter begrijpen, … Aandacht en interesse gegarandeerd!
Computerkennis is niet vereist! De Bordboeken Plus zijn zo gemaakt dat ze intuïtief en heel eenvoudig te gebruiken zijn. Via het ‘wiel’ op het scherm en de handige bedieningsfuncties blader je moeiteloos door de inhoud.
Voor de leerkracht
Handleiding 6
De handleiding voor de leerkracht bevat:
- een overzicht van de belangrijkste kenmerken van En action;
- een jaarwerkplan;
- een algemene uitleg bij het verloop van een unité met didactische verdieping;
- een begeleiding per unité: doelen, didactische tips, taalkundige achtergrond bij bepaalde elementen, tips voor differentiatie, opgave van luisteroefeningen;
- uitleg bij de evaluatie;
- toetsen bij elke unité en na elke révision.
De toetsen worden ook digitaal aangeboden op de cd-rom bij de handleiding.
Correctiesleutel
Dit is de ingevulde versie van het werkschrift.
Leerlingen kunnen de correctiesleutel ook gebruiken als zelfcorrectie: ze kijken zelf na of ze fouten hebben gemaakt en verbeteren ze. Dat bevordert de zelfwerkzaamheid en zelfredzaamheid. Het inschakelen van zelfcorrectiemomenten creëert ook tijd voor differentiatie-activiteiten.
Groeiboek
De Groeiboeken van En action zijn speelse oefenboeken met kleurrijke illustraties die meegroeien met wat leerlingen op school leren. De Groeiboeken sluiten 100% aan bij Éventail-junior En action. Op elke bladzijde wordt aangegeven uit welke unité woordenschat of grammatica aan bod komen. Achteraan het Groeiboek staan alle oplossingen van de oefeningen.
De Groeiboeken kunnen zowel thuis als in de klas gebruikt worden. Ze zijn ideaal om op een leuke manier in te oefenen, te herhalen of om al even vooruit te kijken. Ze vormen kant-en-klaar differentiatiemateriaal.
Ontdek alles over de groeiboeken via onderstaande knop.