Nieuwsbegrip: beter begrijpend lezen met actuele teksten

Verbanden leggen binnen een tekst, informatie koppelen aan voorkennis, informatie interpreteren en beoordelen, verdiepend lezen … Of ze nu acht, twaalf of zeventien zijn, veel leerlingen hebben problemen met begrijpend lezen. Ze zijn er ook vaak niet voor gemotiveerd: saaie teksten, te ver van hun bed. Tot ze teksten uit de actualiteit voorgeschoteld krijgen en leesstrategieën verwerven waar ze echt wat aan hebben. Dan gaat het plots beter. Ook bij leerlingen die het Nederlands nog volop aan het leren zijn? Ja, ook bij die.

Wekelijks nieuwe teksten

Elke week boeiende nieuwsteksten op verschillende leesniveaus, met bijbehorende opdrachten en een handleiding voor de leerkracht. Jawel, dat is Nieuwsbegrip. Nederlandse scholen werken er massaal mee, Vlaanderen ontwikkelde zijn eigen versie en bereikt nu al 400 scholen. Dit zijn de ingrediënten:

  • Elke dinsdag krijg je actuele teksten op drie verschillende leesniveaus, vanaf de tweede graad van het lager onderwijs.
  • Bij elke les en leesniveau worden kant-en-klare opdrachten aangeleverd, met aandacht voor wetenschappelijk beproefde leesstrategieën (voor leerlingen die daar nood aan hebben), actief en verdiepend lezen, samenvatten en samenwerken.
  • Alle lessen verschijnen online en volgen daardoor naadloos de actualiteit, 35 weken/lessen lang van september tot juni.
  • Leesniveaus en -opdrachten maken het mogelijk om meteen te differentiëren. Leerlingen die bijvoorbeeld al strategisch kunnen lezen, krijgen meer verdiepende leesopdrachten.

Leraren en leerlingen beslissen mee over de nieuwsonderwerpen (de redactie kijkt elke maandag reikhalzend uit naar je suggesties). Met de rolkaarten nieuwsvinder, nieuwsvolger en nieuwsbewaarder creëer je eigen nieuwsteams in de klas.

Lessen volgens een vast patroon

De lessen van Nieuwsbegrip volgen een vast patroon dat qua werkvormen toch veel ruimte geeft: voorkennis ophalen (wat weten de leerlingen van het onderwerp van de tekst), voorspellen waarover de tekst zal gaan, het les- en leesdoel duidelijk maken, leesstrategieën modellen voor leerlingen die dat nodig hebben terwijl andere leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, de tekst klassikaal of in groepjes actief lezen en de belangrijkste informatie eruit halen, een creatieve opdracht maken.

  • Stappenplannen helpen leerlingen om hun woordenschat te verrijken en een tekst planmatig aan te pakken.
  • Behalve de gewone opdrachten is er wekelijks extra input: een andere tekstsoort, een specifieke strategie-opdracht, een schrijfopdracht …
  • Elke week is er ook een verrassingsopdracht over het nieuwsonderwerp. Die daagt leerlingen uit op allerlei fronten: discussiëren, een probleem oplossen, rekenen, tekenen, foto’s zoeken …

Opvolgen van de leerlingen

Je wilt natuurlijk weten of je leerlingen vorderingen maken. Ook wil je weten wat ze al goed kunnen bij het lezen van teksten of wat precies het leesprobleem is. Nieuwsbegrip biedt hiervoor verschillende meetinstrumenten aan.

  • Met de zeswekelijkse maze-toetsen meet je de leesvorderingen van je leerlingen, terwijl je strategietoetsen kunt inzetten om na te gaan waar leerlingen het bij het lezen moeilijk mee hebben: voorspellen? Woordbetekenissen afleiden? Verbanden leggen? Samenvatten? Voor elke strategie is er een toets.
  • Strategielessen en strategiekaarten helpen je leerlingen om afzonderlijke leesstrategieën te oefenen.
  • Nieuwsbegrip werkt cyclisch: elke zes weken start een nieuwe cyclus met iets moeilijkere teksten.
  • Het Nieuwsbegriparchief bevat een schat aan extra teksten en opdrachten. Niet alles blijft actueel, maar heel wat onderwerpen zijn tijdloos.

Proberen?
Vraag nu je gratis proeflicentie aan.

Herhalen werkt in het onderwijs, en laat dat nu net één van de kernfuncties van Bingel zijn. Het vele herhalen in de digitale oefenreeksen zorgt ervoor dat kinderen beter bijleren: zo maken ze 3% minder fouten als ze een oefenreeks over hetzelfde onderwerp een tweede keer maken en stijgt het gemiddelde resultaat tot 96% na een vierde sessie. Herhalen zorgt dus voor een duurzame leerwinst. Bovendien krijgen leerlingen dankzij het uitgebreide oefenaanbod met meer dan 13.000 unieke oefenreeksen zelden dezelfde oefeningen aangeboden. 

Om de leerwinst te verhogen, is het belangrijk om snel terug te koppelen over gemaakte oefeningen. In Bingel is feedback automatisch ingebouwd en krijgt de leerling bij een fout antwoord onmiddellijk feedback en tips. Bovendien biedt Bingel de mogelijkheid om je leerlingen een digitaal schouderklopje te geven in de vorm van een boodschap, een beloningssticker of extra pingping.

In elke oefenreeks in Bingel zijn er oefeningen op drie niveaus. Bingel kiest automatisch het juiste niveau voor elke leerling. Als een leerling moeite heeft met de leerstof, zet Bingel automatisch een stapje terug. Geeft de leerling meerdere juiste antwoorden, dan schroeft Bingel de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op. Zo zorgt Bingel voor een maximale leerwinst.

In de differentiatiemodule van Bingel vind je alle materialen om te remediëren en verrijken, zowel tijdens de les als na de toets, en zowel op papier als op Bingel. Geef je de toetsresultaten in Bingel in, dan krijg je zelfs voor elke leerling een kant-en-klaar differentiatievoorstel. Het aangepaste materiaal op maat van de leerling zorgt ervoor dat leerlingen gemotiveerd bijleren en dat de leerstof optimaal wordt opgenomen.

De instructiefilmpjes in Bingel helpen de leerlingen om verschillende onderwerpen snel en eenvoudig op te frissen. Je kiest zelf hoe je ze inzet:

  • als introductie of pre-instructie (flipping the classroom): de leerling bekijkt het filmpje waarover de les zal gaan en start zelfstandig met de inoefening of verwerking, 
  • als verlengde instructie tijdens de les: klassikaal, in een beperkte groep en/of individueel,
  • na de les, ter voorbereiding van een toets,
  • als extra ondersteuning bij een huistaak, of bij het afstandsleren.

De leerlingen – én ouders – kunnen de filmpjes ook zelfstandig bekijken op het eiland.

In recent onderzoek geven 9 op de 10 leerlingen aan dat ze graag oefenen op Bingel. Hun motivatie: de speelse insteek en het verdienen van pingping om spelletjes te spelen of hun avatar te personaliseren. Op die manier blijven leerlingen langer gemotiveerd om de leerstof in te oefenen. Weetje: leerlingen wijzigen gemiddeld meer dan één keer per dag hun avatar. Leuk, toch?

Samen met Disney Channel voor Dag van de Aarde

Nieuwsbegrip maakte in samenwerking met Disney Channel lessen over de Dag van de Aarde.

De lessen kaderen in de campagne ‘Samen zorgen we voor de aarde’, met als doelstelling kinderen bewust te maken over het milieu en wat ze zelf kunnen doen om het milieu te verbeteren.

De lessen worden aangeboden op 2 niveaus: het normale niveau A (geschikt voor leerjaar 3-4) en het lagere niveau AA (geschikt voor leerjaar 2). Niveau AA bieden we bij Nieuwsbegrip normaal gezien niet aan, maar we zijn super benieuwd naar jullie reacties.

Je kunt de lessen gratis downloaden via www.nieuwsbegrip.be. We vragen enkel je e-mailadres om je later te kunnen polsen over je ervaringen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Reageer hier en beschrijf in een dichterlijke lijn, hoe gezellig het in jouw klasje wel kan zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top