Ondersteuning bij: IJsbrekers

Tips bij het evaluatieluik van IJsbrekers

Benieuwd waar je alle toetsen terugvindt op Bingel en hoe je hiermee aan de slag gaat? We geven jou graag enkele praktische tips mee!

Welke toetsen zijn er bij IJsbrekers?

Startscreening

Onze startscreening helpt jou om jouw leerlingen op het einde van de derde kleuterklas of bij de start van het eerste leerjaar te screenen op de belangrijkste inhouden van de inspiratiemap. Dat geeft jou een duidelijk beeld van elke leerling bij de start van het schooljaar zodat je meteen doelgericht aan de slag kan.

De startscreening bestaat uit een individuele mondelinge screening en een klassikale schriftelijke screening. Bij alle doelen staat een concrete toelichting en bij de screening hoort ook een observatielijst waarop je per doel kunt aanduiden waar de leerlingen zich situeren. Bij de leerlingen die uitvielen op deze screening kun je een individuele opvolgscreening houden om beter zicht te krijgen op de zone van de naaste ontwikkeling.

Er zijn twee versies (A en B) van de startscreening beschikbaar. Deze vind je terug in de map of bij de downloads op Bingel.  Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de A-versie af te nemen op het einde van de derde kleuterklas en de B-versie bij de start van het nieuwe schooljaar.

Bloktoetsen

Na elk blok voorziet IJsbrekers een bloktoets. Er wordt in de eerste graad geen herhaling of toetswijzer voorzien, aangezien het in principe de bedoeling is dat de leerlingen de toets onvoorbereid maken.

Op de bloktoets worden de verschillende lagen getoetst. Daarom staat bij elke toetsvraag de laag van de ijsberg aangegeven waarop de vraag betrekking heeft. Deze komen ook terug wanneer je na de toets de remediërings- en verrijkingsvoorstellen gaat samenstellen voor elke leerling.

In de handleiding werden de toetsdoelen, de begeleidende instructie en puntenverdeling opgenomen. Hierin geven we de richtnormen aan. Die zijn gebaseerd op het beheersingsleren en liggen gemiddeld tussen 75 en 80%.

Tempotoetsen

Naast de bloktoetsen zijn er in totaal 15 tempotoetsen beschikbaar. Deze toetsen de parate kennis en geven jou een beeld of de leerstof geautomatiseerd is.

We maken een onderscheid tussen de korte en lange tempotoetsen. De lange tempotoetsen werden uitgebracht in drie varianten (A, B en C). Deze kunnen op de volgende manieren ingezet worden:

Summatieve toetsen

Naast de bloktoetsen, die de leervorderingen op korte termijn evalueren, biedt IJsbrekers twee optionele summatieve toetsen aan per leerjaar. Deze toetsen zijn niet gekoppeld aan vaste momenten in het schooljaar. Jullie bepalen dus zelf op welk moment jullie de summatieve toetsen afnemen.

Hoe gebruik ik Bingel bij het evaluatiemoment?

Waar vind ik de toetsen terug?

Van elke bloktoets vind je twee evenwaardige versies in de module toetsen, remediëren en verrijken op Bingel.

Resultaten invullen

Zodra de toetsen verbeterd zijn, kun je de punten in de module toetsen, remediëren en verrijken ingeven. Je ziet meteen voor welke toetsvraag welke leerlingen de norm halen en welke niet.

Remediërings- en verrijkingsvoorstellen samenstellen

Met één druk op de knop krijg je voor elke leerling van de klas een differentiatievoorstel op maat:

Dat voorstel kan je op een eenvoudige manier voor één leerling of voor een groep leerlingen aanpassen.

De voorgestelde oefeningen kan je digitaal klaarzetten, met gepaste instructiefilmpjes geïntegreerd in het remediëringsaanbod, of je kunt voor elke leerling een kant-en-klare gepersonaliseerde oefenbundel afdrukken, al dan niet met correctiesleutel. Een combinatie van beide kan natuurlijk ook.

Meer tips zoals deze lezen?

Benieuwd welke specifieke tips we nog meer hebben uitgewerkt? Bezoek dan onze specifieke ondersteuningspagina bij IJsbrekers voor meer tips zoals deze.

Gestart met een nieuw leermiddel?

Starten met een nieuwe methode vraagt om de nodige inwerktijd. Toch sta je er niet alleen voor! Wij ondersteunen jou doorlopend met handige tips en tricks.

Scroll naar top