Ondersteuning bij: ik lees met hup en aap


In de kijker

Waar vind ik mijn leermaterialen op Bingel?
Bang om te verdwalen op Bingel? Op zoek naar een specifiek document? We loodsen je graag even door Bingel zodat je vlot van start kan gaan.
Facebookgroepen
In deze groep krijg je tips, kan je materialen uitwisselen en heb je de kans om vragen te stellen aan collega’s die net als jij met ik lees met hup en aap werken.

Bekijk de opleidingsfilmpjes en schrijf je in voor de vragensessies!
Start je in september met ik lees met hup en aap? Dan vind je vanaf 16 augustus een aantal filmpjes op deze pagina die je wegwijs maken in de werkwijze van jullie nieuwe methode. Deze filmpjes bekijk je wanneer het jou past en zijn de ideale voorbereiding voor het gloednieuwe schooljaar.
Heb je na het bekijken van deze opleidingsfilmpjes nog vragen? Stel jouw vragen dan tijdens onze live Q&A-sessie! Zo ben je helemaal voorbereid om met ik lees met hup en aap te starten!
Facebookgroep
In deze groep krijg je tips, kan je materialen uitwisselen en heb je de kans om vragen te stellen aan collega’s die net als jij met ik lees met hup en aap werken.
Tips en inspiratie bij "ik lees met hup en aap"
- Alles
- Lezen
- Schoolstart
- Toetsen, remediëren en verrijken
- Alles
- Lezen
- Schoolstart
- Toetsen, remediëren en verrijken
Gedifferentieerde aanpak voor leesvaardigheid
In Ik lees met hup en aap gebruiken we convergente differentiatie om de verschillen in leesvaardigheid aan te pakken.
Hoe ga ik aan de slag met de LVS-toetsen?
Vanaf dit schooljaar kan je als “ik lees met hup en aap”-gebruiker de toetsen lezen en spelling van LVS-VCLB via Bingel downloaden. Benieuwd hoe je hiermee aan de slag gaat? Met deze tip helpen we jou graag op weg!
Waar vind ik mijn leermaterialen op Bingel?
Bang om te verdwalen op Bingel? Op zoek naar een specifiek document? We loodsen je graag even door Bingel zodat je vlot van start kan gaan.
Startersopleiding
Handige tips en tricks
Ons team van auteurs, uitgevers en educatief adviseurs bereiden je voor op een schitterende start!
Digitale ondersteuning
We overlopen de belangrijkste functionaliteiten in Bingel die je kan gebruiken bij het werken met de methode.
Stel ons jouw vragen
Stel jouw vragen aan de experten tijdens een live Q&A-sessie! Volg deze alleen of samen met het hele schoolteam.
Startte je in september met ik lees met hup en aap? Dan vind je verschillende opleidingsfilmpjes op deze pagina die je helemaal wegwijs maken in de werkwijze van jullie nieuwe methode. Deze filmpjes bekijk je wanneer het jou past en zijn de ideale voorbereiding op het nieuwe schooljaar.
Bekijk de opleidingsfilmpjes
Extra bij de opleidingsfilmpjes
Wil je graag notities nemen bij het opleidingsfilmpje? Download dan de hand-out van de presentatie.
Nog vragen na het volgen van de startersopleiding?
Heb je na het bekijken van de filmpjes nog vragen of wil je nog meer duiding? Schrijf je in voor de ‘ik lees met hup en aap’-vragensessie op dinsdag 24 augustus om 11 u of donderdag 26 augustus om 15 u. Onze experten aanvankelijk lezen staan dan klaar om al je vragen te beantwoorden. Inschrijven voor de vragensessie is wel noodzakelijk.
Veelgestelde vragen
Lezen
Lees de tip op deze pagina.
Lees de tip op deze pagina.
Hoe kunnen we de kinderen helpen (binnen de klas, thuis en in de taakklas) die een woord niet kunnen ‘plakken’? Deze kinderen gaan ofwel een woord gokken (bv. r-aa-m wordt fles of m-aa-t wordt aap) ofwel komt er helemaal niets.
We hebben het hier over fonologische vaardigheden bij risicoleerlingen. Leeszwakke leerlingen beschikken onvoldoende over fonologische vaardigheden. Als we het hebben over fonologische vaardigheden dan moeten we terugkoppelen naar fonemisch bewustzijn: namelijk het begrijpen dat gesproken woorden uit klanken bestaan. Het al of niet ontwikkeld zijn van fonemisch bewustzijn leidt meestal tot het onderscheid tussen goede - en minder goed lezers.
De volgende activiteiten op het gebied van fonemisch bewustzijn hebben volgens wetenschappelijk onderzoek een positief effect op de lees- en spellingsvaardigheden:
- rijmen,
- activiteiten op de auditieve discriminatie,
- klanken tot woorden samenvoegen,
- het isoleren van klanken in woorden,
- het tellen van fonemen,
- gesproken woorden in klanken verdelen,
- klanken in woorden onderscheiden.
Bij ‘ik lees met hup en aap’ is de volgorde van de sleutelwoorden bepalend voor het schrijven van de letters. Het klopt ook dat we de ‘ui’ gaan schrijven zonder dat we de ‘u’ geleerd hebben.
Vanuit schrijfdidactisch standpunt is dit ook geen enkel probleem. Op de kleuterschool leerden de kinderen al het schrijfpatroon ‘guirlande’. Van heel veel beentjes gaan we naar ééntje met een puntje ‘de i’ naar drie met een puntje ‘de ui’. En ja … je mag al een geheimpje verklappen … als we 2 beentjes plaatsen (zonder een puntje) is dat een ‘u’ maar dat leren we later nog (dit mag en is leuk voor de leerlingen die het al oppikken - ook dit is een vorm van differentiatie 😊’). Trouwens de guirlande is de basis voor de ‘i’, ‘t’, ij’ en nu de ‘ui’, …
Een goed filmpje om de guirlande nog eens te herhalen vind je in de bordboeken van de schrijfsets.
Werken met 'ik lees met hup en aap'
De planning is een hulpmiddel en is zeker niet bindend. Veel heeft te maken met je eigen klas en natuurlijk ook met het feit dat je voor het eerst met de methode werkt.
Toetsen en evalueren?
De visie rond ‘toetsen en evaluatie’ vind je op pag. 34 in het startkatern (vooraan in handleiding 1). Ook interessant om lezen is ‘zorg en het M-decreet’ pag. 29. Het startkatern is het fundament van de methode.
Een uitgever zorgt voor de aanbieding van toetsmateriaal. Rapporteren is de verantwoordelijkheid van de school.
Bij ‘ik lees met hup en aap’ hebben de auteurs ervoor gekozen het toetsproces geleidelijk aan op te bouwen. De toetsen die volgens de auteursgroep noodzakelijk zijn, hebben we opgenomen in de handleiding.
Online staat extra toetsmateriaal waar de leerkracht vrijblijvend mee aan de slag kan. Vandaar een aanbod in PDF (direct printen) en in WORD (de leerkracht kan aanpassen, eigenaarschap nemen). Wat wij niet weten is wanneer en hoe een school rapporteert. Vandaar dat we zorgen voor een bijkomend aanbod in functie van punten op het rapport. We koppelen hier ook geen differentiatie aan. Er is voldoende aanbod op papier en online.
Toetsen om te toetsen is volgens ons zinloos.
Taalbeschouwing richt zich op kennis en inzicht in de vormen van taal. Op een niet nadrukkelijke manier komen in de leeslessen aspecten naar voren die met taalbeschouwing te maken hebben. Zo leren de leerlingen op een speelse manier relaties tussen woorden of zinsdelen ontdekken, rijmwoorden bedenken of zelf met woorden en zinnen aan de slag gaan door ze in te korten of uit te breiden zonder de formele taalregels geweld aan te doen. Ook het verdelen in lettergrepen is als doel in de leerlijn terug te vinden. Zo leren leerlingen nadenken over de structuur van woorden, over hoe ze zijn opgebouwd en hoe ze geanalyseerd kunnen worden.
Taalbeschouwing is taalgebruik of taalvaardigheid en taalsystematiek.
In een eerste leerjaar richten we ons vooral op de taalvaardigheid: lezen, luisteren, spreken en schrijven (spelling en creatief schrijven). Specifieke toetsen ‘taalsystematiek’ komen in de volgende leerjaren aan bod.
Ontdek ons opleidingsaanbod
Wij ondersteunen jou doorlopend met handige tips en tricks en blijven jou gedurende het hele schooljaar inspireren.
Meer tips en inspiratie
Veelgestelde vragen
Een overzicht van de vragen die regelmatig worden gesteld.
Lees de tip op deze pagina.
Lees de tip op deze pagina.
Hoe kunnen we de kinderen helpen (binnen de klas, thuis en in de taakklas) die een woord niet kunnen ‘plakken’? Deze kinderen gaan ofwel een woord gokken (bv. r-aa-m wordt fles of m-aa-t wordt aap) ofwel komt er helemaal niets.
We hebben het hier over fonologische vaardigheden bij risicoleerlingen. Leeszwakke leerlingen beschikken onvoldoende over fonologische vaardigheden. Als we het hebben over fonologische vaardigheden dan moeten we terugkoppelen naar fonemisch bewustzijn: namelijk het begrijpen dat gesproken woorden uit klanken bestaan. Het al of niet ontwikkeld zijn van fonemisch bewustzijn leidt meestal tot het onderscheid tussen goede - en minder goed lezers.
De volgende activiteiten op het gebied van fonemisch bewustzijn hebben volgens wetenschappelijk onderzoek een positief effect op de lees- en spellingsvaardigheden:
- rijmen,
- activiteiten op de auditieve discriminatie,
- klanken tot woorden samenvoegen,
- het isoleren van klanken in woorden,
- het tellen van fonemen,
- gesproken woorden in klanken verdelen,
- klanken in woorden onderscheiden.
De planning is een hulpmiddel en is zeker niet bindend. Veel heeft te maken met je eigen klas en natuurlijk ook met het feit dat je voor het eerst met de methode werkt.
De visie rond ‘toetsen en evaluatie’ vind je op pag. 34 in het startkatern (vooraan in handleiding 1). Ook interessant om lezen is ‘zorg en het M-decreet’ pag. 29. Het startkatern is het fundament van de methode.
Een uitgever zorgt voor de aanbieding van toetsmateriaal. Rapporteren is de verantwoordelijkheid van de school.
Bij ‘ik lees met hup en aap’ hebben de auteurs ervoor gekozen het toetsproces geleidelijk aan op te bouwen. De toetsen die volgens de auteursgroep noodzakelijk zijn, hebben we opgenomen in de handleiding.
Online staat extra toetsmateriaal waar de leerkracht vrijblijvend mee aan de slag kan. Vandaar een aanbod in PDF (direct printen) en in WORD (de leerkracht kan aanpassen, eigenaarschap nemen). Wat wij niet weten is wanneer en hoe een school rapporteert. Vandaar dat we zorgen voor een bijkomend aanbod in functie van punten op het rapport. We koppelen hier ook geen differentiatie aan. Er is voldoende aanbod op papier en online.
Toetsen om te toetsen is volgens ons zinloos.
Taalbeschouwing richt zich op kennis en inzicht in de vormen van taal. Op een niet nadrukkelijke manier komen in de leeslessen aspecten naar voren die met taalbeschouwing te maken hebben. Zo leren de leerlingen op een speelse manier relaties tussen woorden of zinsdelen ontdekken, rijmwoorden bedenken of zelf met woorden en zinnen aan de slag gaan door ze in te korten of uit te breiden zonder de formele taalregels geweld aan te doen. Ook het verdelen in lettergrepen is als doel in de leerlijn terug te vinden. Zo leren leerlingen nadenken over de structuur van woorden, over hoe ze zijn opgebouwd en hoe ze geanalyseerd kunnen worden.
Taalbeschouwing is taalgebruik of taalvaardigheid en taalsystematiek.
In een eerste leerjaar richten we ons vooral op de taalvaardigheid: lezen, luisteren, spreken en schrijven (spelling en creatief schrijven). Specifieke toetsen ‘taalsystematiek’ komen in de volgende leerjaren aan bod.
Word lid van een
groeiende community
In onze Facebookgroep krijg je tips, kan je materialen uitwisselen en heb je de kans om vragen te stellen aan collega’s die net als jij met ik lees met hup en aap werken.