Ondersteuning bij: Reken Maar!

In de kijker

Allerlei

Probleemoplossend denken in Reken Maar!

Door wiskundige problemen op te lossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas, stimuleren we leerlingen om logisch te redeneren en wiskunde handig en inzichtelijk in te zetten. Zo bereiden we leerlingen voor op het leven van alledag. In deze tip ontdek je hoe je het logisch en wiskundig denken in Reken Maar! aan bod komt.

» Lees de tip

Facebookgroepen

In deze groepen krijg je tips, kan je materialen uitwisselen en heb je de kans om vragen te stellen aan collega’s die net als jij met Reken Maar! werken.

Bekijk de opleidingsfilmpjes en schrijf je in voor de vragensessies!

Start je in september met Reken Maar!? Dan vind je op deze pagina een aantal opleidingsfilmpjes die je wegwijs maken in de werkwijze van jullie nieuwe methode. Deze filmpjes bekijk je wanneer het jou past en zijn de ideale voorbereiding voor het gloednieuwe schooljaar.

Heb je na het bekijken van deze opleidingsfilmpjes nog vragen? Stel jouw vragen dan tijdens onze live Q&A-sessie aan het Reken Maar!-team. Zo ben je helemaal voorbereid om met Reken Maar! te starten!

Facebookgroepen

In deze groepen krijg je tips, kan je materialen uitwisselen en heb je de kans om vragen te stellen aan collega’s die net als jij met Reken Maar! werken.

0 +
aangesloten leerkrachten

Tips en inspiratie bij Reken Maar!

  • Alles
  • Allerlei
  • Differentiëren en oefenen
  • Schoolstart
  • Toetsen, remediëren en verrijken
Alles
  • Alles
  • Allerlei
  • Differentiëren en oefenen
  • Schoolstart
  • Toetsen, remediëren en verrijken

Probleemoplossend denken in Reken Maar!

Door wiskundige problemen op te lossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas, stimuleren we leerlingen om logisch te redeneren en wiskunde handig en inzichtelijk in te zetten. Zo bereiden we leerlingen voor op het leven van alledag. In deze tip ontdek je hoe je het logisch en wiskundig denken in Reken Maar! aan bod komt.

» Lees de tip
Bingel Zorg header

Hoe ga ik aan de slag met de LVS-toetsen?

Vanaf dit schooljaar kan je als Reken Maar!-gebruiker de wiskundetoetsen van LVS-VCLB via Bingel downloaden. Benieuwd hoe je hiermee aan de slag gaat? Met deze tip helpen we jou graag op weg!

» Lees de tip
Bingel Evaluatie

Hoe daag je sterke leerlingen uit in je klas?

Je hebt het waarschijnlijk als leerkracht al meegemaakt. Je merkt dat een bepaalde leerling wel erg sterk is en door de leerstof heen vliegt of heel wat leerstof al onder de knie heeft. Je wilt aan de behoeften van deze leerling tegemoet komen en zoekt naar materialen om dit aan te pakken. Deze tip is bedoeld om jou als leerkracht op weg te helpen en jou tips te geven bij het verdiepen en het verrijken.

» Lees de tip

Tips bij de instructiefilmpjes

De inhoud van de rekenleerstof komt in de instructiefilmpjes van Reken Maar! op een duidelijke en speelse manier aan bod. Leerlingen kunnen via Bingel de instructiefilmpjes ook thuis raadplegen. In deze tip duiden we graag hoe je de instructiefilmpjes verder kan inzetten in jouw klaspraktijk!

» Lees de tip
Bingel Differentiatie header

Differentiëren op maat van elke leerling

Als leerkracht word je elk jaar ongetwijfeld geconfronteerd met heel wat niveauverschillen in jouw klasgroep. Naast de oefeningen in het werkschrift, beschik je met Reken Maar! over een uitgebreid aanbod aan materialen zodat je nog beter kan inspelen op de specifieke noden van elk kind.

» Lees de tip

Hoe organiseer je de summatieve toetsen?​

Heeft iedereen het begrepen? Het is een vraag die iedere leerkracht zich wel eens stelt. De summatieve toetsen vormen een goede basis om de langetermijnbeheersing van de leerstof te toetsen. Hoe je hiermee kan omgaan, bespreken we graag in deze tip.

» Lees de tip

Tips bij het evaluatieluik

Het evaluatieluik van elk blok bestaat uit drie lessen: een herhalingsles, een toetsles en een les remediëren en verrijken. Benieuwd hoe je hiermee aan de slag gaat? We geven jou graag enkele praktische tips mee!

» Lees de tip

Aan de slag met het eerste blok

De eerste schooldag staat bijna voor de deur. Nieuwsgierig wat je te wachten staat met de eerste les van het blok? Benieuwd hoe de lessen zijn opgebouwd in de handleiding? Na het lezen van deze tip, kan je gerust aan het nieuwe schooljaar beginnen!

» Lees de tip

Welke keuzes maak je best op schoolniveau?

Willen jullie als school op dezelfde wijze en gelijkgericht aan de slag gaan met Reken Maar!? Neem dan zeker de tijd om, samen met jouw team, de volgende didactische keuzes tijdens de eerste weken van het nieuwe schooljaar met elkaar te bespreken. Zo verloopt de start met Reken Maar! nog vlotter!

» Lees de tip

Waar vind ik mijn leermaterialen op Bingel?

Bang om te verdwalen op Bingel? Op zoek naar een specifiek document? We loodsen je graag even door Bingel zodat je vlot van start kan gaan.

» Lees de tip

Startersopleiding

Handige tips en tricks

Ons team van auteurs, uitgevers en educatief adviseurs bereiden je voor op een schitterende start!

Digitale ondersteuning

We overlopen de belangrijkste functionaliteiten in Bingel die je kan gebruiken bij het werken met de methode.

Stel ons jouw vragen

Stel jouw vragen aan de experten tijdens een live Q&A-sessie! Volg deze alleen of samen met het hele schoolteam.

Startte je in september met Reken Maar! ? Dan vind je hier verschillende opleidingsfilmpjes op deze pagina die je helemaal wegwijs maken in de werkwijze van jullie nieuwe methode. Deze filmpjes bekijk je wanneer het jou past en zijn de ideale voorbereiding op het nieuwe schooljaar.

Bekijk hier de opleidingsfilmpjes

Nog vragen na het volgen van de startersopleiding?

Heb je na het bekijken van de filmpjes nog vragen of wil je nog meer duiding? Schrijf je in voor de Reken Maar!-vragensessie op maandag 23 augustus om 11 of 15 u of woensdag 25 augustus om 11 of 15 u. Onze Reken Maar!-experten staan dan klaar om al je vragen te beantwoorden. Inschrijven is noodzakelijk.

Veelgestelde vragen

Werken met Reken Maar!

Er werd bewust gekozen voor korte, eenduidige instructies, zodat taalzwakkere kinderen de verschillende instructies snel kunnen leren kennen en begrijpen. Pictogrammen ondersteunen de talige instructies visueel. (= basiszorg, fase 0)


De picto's werden binnen de uitgeverij vastgelegd voor alle nieuwe uitgaven en zijn prikkelarm (cfr. Sclera-picto’s voor kinderen met ASS).

Reken Maar! trekt resoluut de kaart van het handelen. We volgen de principes van het CSA (CPA)-model. Reken Maar! gaat uit van de overtuiging dat echt inzicht in getallen (rekenen) tot stand komt vanuit het motorisch beleven/ervaren van hoeveelheden en bewerkingen. Op dit niveau kan niet alleen instructie gegeven worden die tot inzicht leidt; je kunt ook handelend bewerkingen laten uitvoeren of laten meten. De meeste kinderen lopen vast wanneer we de volgende stap nemen en het concreet materiaal gaan voorstellen door een afbeelding of een schema en zeker wanneer we volledig abstract gaan werken (bv. getal, afstand of een gewicht). Voor vele kinderen, wiens hersenen nog in volle ontwikkeling zijn, gaat die stap naar abstraheren veel te snel. Vandaar dat we zeer lang handelen in RM1 en zeer veel tijd nemen om de getallen te ontdekken en te ervaren alvorens we ermee gaan rekenen. In het zorgmateriaal dalen we zeer vaak (ook nog in RM3) terug af naar het concrete, handelende niveau. Je kunt immers pas naar het picturale of schematische niveau van verwerking als het concrete niveau geautomatiseerd is.

Ja. Er is een handleiding beschikbaar bij het groeiboekje. Je vindt deze bij de "Downloads" op Bingel.

 

Het eerste deel van het boekje gaat over meten: bv. hun gewicht, hun lengte, hoe ver ze kunnen springen – zwemmen … Het tweede deel gaat over attitudes en daar kun je – met de suggesties uit de handleiding – in elk leerjaar mee aan de slag.

Illustraties in Reken Maar! worden zo functioneel mogelijk gehouden, bv. ter illustratie van een rekenverhaal of wanneer de bollobo's ingezet worden, is dat om een tip te geven bij de oefening. We hebben de pagina's in de werkschriften en op de kopieerbladen, zorgbladen, … bewust ontdaan van alle overbodige, niet functionele illustraties. (= basiszorg, fase 0)

 

De illustraties in Reken Maar! zijn niet tijds- of seizoensgebonden.

Zorg en ondersteuning

Je leest er alles over in deze tip.

Je leest er alles over in deze tip.

Je leest er alles over in deze tip.

Ontdek ons opleidingsaanbod

Wij ondersteunen jou doorlopend met handige tips en tricks en blijven jou gedurende het hele schooljaar inspireren. 

E-learning
Bingel Differentiatie header

Differentiëren en evalueren bij Reken Maar!

Differentiëren en evalueren zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. In deze opleiding verdiepen we ons in de manieren waarop je met Reken Maar! kan inspelen op de specifieke noden van elk kind.

Meer tips en inspiratie

Probleemoplossend denken in Reken Maar!

Door wiskundige problemen op te lossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas, stimuleren we leerlingen om logisch te redeneren en wiskunde handig en inzichtelijk in te zetten. Zo bereiden we leerlingen voor op het leven van alledag. In deze tip ontdek je hoe je het logisch en wiskundig denken in Reken Maar! aan bod komt.

» Lees de tip
Bingel Zorg header

Hoe ga ik aan de slag met de LVS-toetsen?

Vanaf dit schooljaar kan je als Reken Maar!-gebruiker de wiskundetoetsen van LVS-VCLB via Bingel downloaden. Benieuwd hoe je hiermee aan de slag gaat? Met deze tip helpen we jou graag op weg!

» Lees de tip

Tips bij de instructiefilmpjes

De inhoud van de rekenleerstof komt in de instructiefilmpjes van Reken Maar! op een duidelijke en speelse manier aan bod. Leerlingen kunnen via Bingel de instructiefilmpjes ook thuis raadplegen. In deze tip duiden we graag hoe je de instructiefilmpjes verder kan inzetten in jouw klaspraktijk!

» Lees de tip

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de vragen die regelmatig worden gesteld.

Er werd bewust gekozen voor korte, eenduidige instructies, zodat taalzwakkere kinderen de verschillende instructies snel kunnen leren kennen en begrijpen. Pictogrammen ondersteunen de talige instructies visueel. (= basiszorg, fase 0)


De picto's werden binnen de uitgeverij vastgelegd voor alle nieuwe uitgaven en zijn prikkelarm (cfr. Sclera-picto’s voor kinderen met ASS).

Reken Maar! trekt resoluut de kaart van het handelen. We volgen de principes van het CSA (CPA)-model. Reken Maar! gaat uit van de overtuiging dat echt inzicht in getallen (rekenen) tot stand komt vanuit het motorisch beleven/ervaren van hoeveelheden en bewerkingen. Op dit niveau kan niet alleen instructie gegeven worden die tot inzicht leidt; je kunt ook handelend bewerkingen laten uitvoeren of laten meten. De meeste kinderen lopen vast wanneer we de volgende stap nemen en het concreet materiaal gaan voorstellen door een afbeelding of een schema en zeker wanneer we volledig abstract gaan werken (bv. getal, afstand of een gewicht). Voor vele kinderen, wiens hersenen nog in volle ontwikkeling zijn, gaat die stap naar abstraheren veel te snel. Vandaar dat we zeer lang handelen in RM1 en zeer veel tijd nemen om de getallen te ontdekken en te ervaren alvorens we ermee gaan rekenen. In het zorgmateriaal dalen we zeer vaak (ook nog in RM3) terug af naar het concrete, handelende niveau. Je kunt immers pas naar het picturale of schematische niveau van verwerking als het concrete niveau geautomatiseerd is.

Ja. Er is een handleiding beschikbaar bij het groeiboekje. Je vindt deze bij de "Downloads" op Bingel.

 

Het eerste deel van het boekje gaat over meten: bv. hun gewicht, hun lengte, hoe ver ze kunnen springen – zwemmen … Het tweede deel gaat over attitudes en daar kun je – met de suggesties uit de handleiding – in elk leerjaar mee aan de slag.

Illustraties in Reken Maar! worden zo functioneel mogelijk gehouden, bv. ter illustratie van een rekenverhaal of wanneer de bollobo's ingezet worden, is dat om een tip te geven bij de oefening. We hebben de pagina's in de werkschriften en op de kopieerbladen, zorgbladen, … bewust ontdaan van alle overbodige, niet functionele illustraties. (= basiszorg, fase 0)

 

De illustraties in Reken Maar! zijn niet tijds- of seizoensgebonden.

Word lid van een
groeiende community

In onze Facebookgroepen krijg je tips, kan je materialen uitwisselen en heb je de kans om vragen te stellen aan collega’s die net als jij met Reken Maar!  werken.

Stel je vraag!

Vragensessie Reken Maar!