Ontdek ons gratis online aanbod van BiB-BoX

Blijven lezen tijdens de zomervakantie

De voorbije maanden hebben de leerlingen van het eerste en tweede leerjaar hun uiterste best gedaan om te leren lezen of om hun leesvaardigheid te verbeteren. Om hun huidige leesniveau te behouden, is het belangrijk om ook tijdens de zomermaanden te blijven oefenen. Zeker nu (inter)nationaal onderzoek aantoont dat het leesniveau in de lagere school mede door corona verder blijft dalen, willen wij, bij VAN IN, blijven inzetten op leesplezier en leesvaardigheid.

Zomersluiting Bingel Boekenkast

Vanaf 9 juli sluit Bingel even de deuren en kunnen kinderen niet meer lezen via de Bingel Boekenkast. Wij vinden lezen heel belangrijk. Niet alleen om de technische leesvaardigheid te oefenen. Lezen laat je ook nieuwe werelden ontdekken. Door te lezen beleef je een heleboel leuke avonturen. Lezen is gewoon superfijn!

Daarom bieden we, samen met de Vlaamse jeugdauteurs, tijdens de zomervakantie een aantal digitale bladerboekjes aan uit de BiB-BoX Vierkant (voor het eerste leerjaar) en de BiB-BoX Driehoek (voor het tweede leerjaar). Zo kunnen beginnende lezers hun leesniveau op peil houden tijdens de vakantie en zich verliezen in leuke, grappige, ontroerende … verhaaltjes.

Benieuwd naar de boekjes op de BiB-BoX-zomervakantiepagina?

Ontdek het aanbod voor
het eerste leerjaar

(avi M3 – E3 of avi 1 – 3)

Ontdek het aanbod voor
het tweede leerjaar

(avi M4 – E4 of avi 3 – 5)

Ouders informeren

Help je ons om dit knappe leesaanbod mee in de kijker te zetten? Stuur de link naar de BiB-BoX-zomervakantiepagina door naar de ouders van je leerlingen. Het aanbod blijft de hele zomer gratis beschikbaar en helpt ouders bovendien bij het kiezen van de juiste boekjes, geschreven op niveau van hun kind.

Een zomer vol leesplezier gegarandeerd!

 

#verspreidhetleesvirus

Herhalen werkt in het onderwijs, en laat dat nu net één van de kernfuncties van Bingel zijn. Het vele herhalen in de digitale oefenreeksen zorgt ervoor dat kinderen beter bijleren: zo maken ze 3% minder fouten als ze een oefenreeks over hetzelfde onderwerp een tweede keer maken en stijgt het gemiddelde resultaat tot 96% na een vierde sessie. Herhalen zorgt dus voor een duurzame leerwinst. Bovendien krijgen leerlingen dankzij het uitgebreide oefenaanbod met meer dan 13.000 unieke oefenreeksen zelden dezelfde oefeningen aangeboden. 

Om de leerwinst te verhogen, is het belangrijk om snel terug te koppelen over gemaakte oefeningen. In Bingel is feedback automatisch ingebouwd en krijgt de leerling bij een fout antwoord onmiddellijk feedback en tips. Bovendien biedt Bingel de mogelijkheid om je leerlingen een digitaal schouderklopje te geven in de vorm van een boodschap, een beloningssticker of extra pingping.

In elke oefenreeks in Bingel zijn er oefeningen op drie niveaus. Bingel kiest automatisch het juiste niveau voor elke leerling. Als een leerling moeite heeft met de leerstof, zet Bingel automatisch een stapje terug. Geeft de leerling meerdere juiste antwoorden, dan schroeft Bingel de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op. Zo zorgt Bingel voor een maximale leerwinst.

In de differentiatiemodule van Bingel vind je alle materialen om te remediëren en verrijken, zowel tijdens de les als na de toets, en zowel op papier als op Bingel. Geef je de toetsresultaten in Bingel in, dan krijg je zelfs voor elke leerling een kant-en-klaar differentiatievoorstel. Het aangepaste materiaal op maat van de leerling zorgt ervoor dat leerlingen gemotiveerd bijleren en dat de leerstof optimaal wordt opgenomen.

De instructiefilmpjes in Bingel helpen de leerlingen om verschillende onderwerpen snel en eenvoudig op te frissen. Je kiest zelf hoe je ze inzet:

  • als introductie of pre-instructie (flipping the classroom): de leerling bekijkt het filmpje waarover de les zal gaan en start zelfstandig met de inoefening of verwerking, 
  • als verlengde instructie tijdens de les: klassikaal, in een beperkte groep en/of individueel,
  • na de les, ter voorbereiding van een toets,
  • als extra ondersteuning bij een huistaak, of bij het afstandsleren.

De leerlingen – én ouders – kunnen de filmpjes ook zelfstandig bekijken op het eiland.

In recent onderzoek geven 9 op de 10 leerlingen aan dat ze graag oefenen op Bingel. Hun motivatie: de speelse insteek en het verdienen van pingping om spelletjes te spelen of hun avatar te personaliseren. Op die manier blijven leerlingen langer gemotiveerd om de leerstof in te oefenen. Weetje: leerlingen wijzigen gemiddeld meer dan één keer per dag hun avatar. Leuk, toch?

Reageer hier en beschrijf in een dichterlijke lijn, hoe gezellig het in jouw klasje wel kan zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *