Op Verkenning: jouw tools in de strijd tegen pesten

WEEK TEGEN PESTEN

5 – 12 FEBRUARI 2021 

Uit onderzoek blijkt dat één kind op zes in Vlaanderen gepest wordt. Eén kind op dertig krijgt er dagelijks mee te maken. Daarom organiseert het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten de Week tegen Pesten – een week waarin scholen nog meer aandacht kunnen besteden aan de strijd tegen pesten en het creëren van een fijne leeromgeving voor alle leerlingen. Wil je het thema op een leuke en interactieve manier bespreekbaar maken in de klas? Op verkenning biedt heel wat mogelijkheden op maat van jouw aanpak en jouw leerlingen.

Handig materiaal rond het thema ‘pesten’:

Wat is het verschil tussen pesten en plagen? Is het erg dat we anders zijn? En hoe gaan we op een fijne manier met elkaar om? In de themaschriften ‘AUW!’ en ‘Wat een familie’ van Op verkenning komen heel wat topics aan bod om pestgedrag bespreekbaar te maken, zoals ‘anders zijn’, ‘gewaardeerd worden’ en ‘complimentjes geven’. De perfecte manier om leerlingen te doen stilstaan bij hun eigen realiteit – en hoe ze met anderen omgaan.

Pesten: wat is dat eigenlijk?

In de themaschriften ‘AUW!’ en ‘Wat een familie’ ontdekken leerlingen wat het verschil is tussen pesten en plagen en waarom het belangrijk is om pesten aan te pakken. Door concrete voorbeelden aan te halen en te bespreken, leren ze dat plagen leuk kan zijn en vaak lief bedoeld is, en dat pesten een behoorlijke impact kan hebben op de gevoelens van anderen. Bovendien leren ze zo ook hun eigen gevoelens herkennen en plaatsen.

We zijn allemaal uniek

Pesten begint vaak vanuit de observatie dat iemand ‘anders’ is dan de anderen. In de themaschriften ‘AUW!’ en ‘Wat een familie’ leren leerlingen dat ze op heel wat manieren kunnen verschillen van anderen, en dat het belangrijk is om op een positieve manier met die verschillen om te gaan. Leerlingen worden aangemoedigd om zelf hun ervaringen en meningen te delen, en om iets te vertellen over mensen met andere gewoontes.

Door in te pikken op hun eigen ervaringen en gevoelens, leren leerlingen dat het veel fijner is om gewaardeerd te worden en anderen te waarderen. Ze worden aangemoedigd om complimenten te verzinnen voor hun klasgenoten, en om even stil te staan bij hoe ze zich voelen als ze zelf een compliment krijgen. In één van de dvd’s rond het thema – uit het werkschrift ‘AUW!’ – zien ze bijvoorbeeld hoe leerlingen een ‘komplimentjesclub’ (sic.) hebben opgericht. Door dit eenvoudige praktische voorbeeld van leeftijdsgenoten leren leerlingen dat unieke eigenschappen niet de aanleiding hoeven te zijn voor pestgedrag, maar net voor complimentjes. Een positieve aanpak die werkt!

Jouw rol als leerkracht

Als leerkracht speel je een belangrijke rol in het signaleren en tegengaan van pestgedrag. Wees gewapend op het moment dat leerlingen je over zware pesterijen vertellen. Bied hen een luisterend oor en stap indien nodig met je informatie naar de directie of naar het CLB.

Meer weten over Op verkenning?
Schrijf je snel in voor onze allereerste virtuele VAN IN-dag en ontdek alles over onze nieuwste methodes.
Of ga naar de website.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Reageer hier en beschrijf in een dichterlijke lijn, hoe gezellig het in jouw klasje wel kan zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top