Op verkenning

Motiverende wereldoriëntatie in themaformaat. 100% op maat van jouw aanpak.

Op verkenning brengt échte wereldoriëntatie naar je klas. De gevarieerde thema’s nemen de leerlingen mee op een ontdekkingstocht waarop ze verschillende onderwerpen vanuit heel wat verschillende invalshoeken verkennen. Jij kiest de thema’s die je wil gebruiken en hoe actief je elk thema wil invullen, zonder de weg kwijt te raken. Met Op verkenning kies je voor een allesomvattende methode wereldoriëntatie: eigentijds, motiverend en flexibel.

Op verkenning staat voor de houding die leerlingen bij het volgen van de methode aannemen: het doel is dat ze nieuwsgierig worden, een onderzoekende houding aannemen en zich vol enthousiasme oriënteren op wat er zich in de wereld afspeelt op vlak van tijd, ruimte, natuur en techniek. De methode is opgebouwd uit thema’s. Elk thema bestaat uit een aantal lessen die elkaar logisch opvolgen, maar die wel variëren van domein. Zo behandelen we binnen eenzelfde thema bijvoorbeeld zowel ruimte als natuur en tijd. De titel van het thema toont de verbanden tussen de lessen aan, en tijdens de lessen leren leerlingen dat er heel wat verschillende manieren zijn om een bepaald thema te benaderen.

Op verkenning is eigentijds.

De focus van Op verkenning ligt op het behalen van de eindtermen en leerdoelen van vandaag en morgen. Daarbij legt de methode de nadruk op 21e-eeuwse vaardigheden: leerlingen moeten initiatief kunnen nemen, een onderzoeksgerichte houding aannemen, kritisch zijn en conclusies kunnen trekken uit aangeboden informatie. En ook qua inhoud is Op verkenning altijd actueel. De lessen behandelen onderwerpen als de gps, drones, urban mining en maatschappelijke vraagstukken zoals klimaatopwarming, diversiteit, gender en meer. Op verkenning brengt de discussie naar de klas en helpt leerlingen te ontdekken dat er voor elk onderwerp heel wat verschillende invalshoeken bestaan. En als specifieke voorbeelden na een aantal jaar achterhaald zouden kunnen zijn – zoals bijvoorbeeld de oorlog in Syrië in een les over conflicten, dan zorgen we ervoor dat je als leerkracht zelf een relevant voorbeeld in je lessen kan integreren.

Op verkenning is motiverend.

Met Op verkenning gaan de leerlingen op ontdekkingstocht in de wereld met leerinhoud die hen aanspreekt. Elk thema begint met de uitnodiging: een oriëntatie op wat leerlingen al kennen, welke vragen ze hebben en wat hen interesseert. Het grootste doel van Op verkenning is dat leerlingen geboeid bezig zijn met het materiaal en zelf op ontdekkingstocht willen gaan. Daarom biedt de methode heel wat inoefenkansen met actieve werkvormen: activiteiten, actief samenwerken, onderzoeken, ontdekken en maken. Dat maakt de lessen voor jou als leerkracht leuk om te geven, en zorgt voor een beter leerresultaat aan het einde van de rit. Bovendien worden aan het begin van elke les de kerndoelen uitgestippeld. Zo weet je perfect wat je leerlingen leren en hoe.

 Om de beleving te ondersteunen, zit er in elk themaschrift een fictief verhaaltje. Dat is voor veel leerlingen een trigger om het thema echt tot leven te brengen. Bovendien kan je dit verhaal als leerkracht ook zacht linken aan taal, door leerlingen bijvoorbeeld te vragen een vervolg uit te schrijven. Aan het einde van elk thema is er een samenvattende les voorzien. In het eerste en tweede leerjaar is dit vooral een terugblik, vanaf het derde leerjaar leren leerlingen echt samenvatten door bijvoorbeeld zelf een mindmap of een quiz op te stellen.

Op verkenning is flexibel.

Op verkenning biedt haalbare lessen met voldoende ruimte voor eigen accenten. Als leerkracht kies je zelf hoe je elke activiteit invult. Bovendien zit er geen vaste volgorde in de thema’s. Je kan dus een aantal thema’s uitkiezen en zelf de volgorde bepalen – eventueel zelfs samen met de leerlingen. Zo kan je het thema van de grote oorlog perfect afstemmen op bijvoorbeeld 11 november, of linken aan een schooluitstap naar Ieper in de lente.

 Daarnaast heb je als leerkracht de keuze hoe flexibel je met Op verkenning omgaat. Naast de themaschriften zijn er ook cursorische leer- en werkschriften met kennislessen rond structurele onderwerpen die wat meer theoretische uitdieping vragen. Je kan helemaal zelf kiezen wanneer je deze lessen geeft. En heb je liever toch wat meer structuur? Dan hebben we als houvast alvast een inhoudstafel in elkaar gepuzzeld waarbij de cursorische lessen op een logische manier gelinkt worden aan de verschillende thema’s.

De ondersteunende filmpjes van Op verkenning:
nu ook beschikbaar in het leerlingeneiland.

Op verkenning biedt heel wat filmpjes die een les kunnen ondersteunen of een activiteit kunnen vervangen. Ze zijn een handig hulpmiddel om iets aanschouwelijk voor de klas te brengen zonder zelf urenlang te moeten zoeken naar het juiste fragment. De filmpjes waren altijd al beschikbaar in het bordboek voor leerkrachten, maar worden nu ook toegevoegd aan het leerlingeneiland. Zo kunnen leerlingen nu ook van thuis uit filmpjes bekijken of herbekijken – zowel bij quarantaine of afstandsonderwijs, of om te herhalen wat ze in de klas hebben gezien of geleerd.

De motiverende aanpak van Op verkenning zelf ontdekken?
Schrijf je nog snel in voor onze eerste virtuele VAN IN-dag op 10 maart!

Reageer hier en beschrijf in een dichterlijke lijn, hoe gezellig het in jouw klasje wel kan zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *